Pages

Ads 468x60px

2011. június 14., kedd

Módosított pip számítás

Ha már nincs kontakt a két fél között, akkor beszélhetünk tisztán versenyről. Hogy mennyi előnyt kell szerezzünk a duplázáshoz, és, hogy mikor fogadhatunk el egy duplázást, nem elég a megérzésünkre bízni. Hogy ki vezet a versenyben, ki tudja kipakolni az összes bábuját hamarabb az a pipjeink összegétől függ.

Sajnos nem elég ezt tudnunk, mivel pár dolog befolyásolhatja a képletet. Egyrészről, hogy hogy helyezkednek el a korongjaink és hogy ez milyen veszteséggel jár.



A veszteség akkor lép fel, ha a kipakolásnál a dobás értéke nagyobb, mint a leszedett bábu mezőnypontja. Pl.: az egyes ponton vannak a bábuink és a nagyobb számokat használjuk a leszedésükhöz. Ilyenkor elpazaroljuk ezeket a pipeket.

Hiába ugyanannyi (15) a pipünk összege a baloldali állásnál, Piros minden bizonnyal később fog kipakolni, mint Fehér.

Sok bábu az alacsony pontokon veszteséghez vezet.

Akárhányszor Fehér páros számot dob, pipet veszít, mivel nem tud leszedni bábut, hanem tornyoznia kell.

 Lyukak és a tornyok veszteséghez vezetnek.

 
Több módosított pip számítás létezik: Keith számítás, Trice formula (másik nevén EPC, effective pip count, effektív pip számítás), 8-9-12 formula, a hasonló 10%+-2 pip módszer, Ward számítás, stb. Ez első hármat elég használni a különböző hosszúságú versenyeknél.

Most tömören a Keith számításról - az EPC-t nekem is tanulnom kell, szóval muszáj lesz átnéznem jobban.
Keith számítás főleg közepes és hosszabb versenyeknél alkalmazható, és pénzjátéknál ad pontosabb eredményt. De használhatjuk végjátékoknál is.
Maga a számítás:


Mindkét játékosnál a mezőpontok összegével (pip-count) kezdjük.

- adjunk 2 pipet,minden 1-nél több bábu után (második, harmadik, stb.) az egyes ponton,
- adjunk 1 pipet, minden 1-nél több bábu után (második, harmadik, stb.)  a kettes ponton,
- adjunk 1 pipet, minden 3-nál több bábu után (negyedik, ötödik stb.)  a hármas ponton,
- adjunk 1 pipet az üres négyes, ötös, hatos pontunk után.

Növeljük meg a dobó játékosnak az így kapott módosított mezőny pontjait (pip-count), az összeg 1/7-ével (lefelé kerekítve).

Ha a játékos módosított pipjeinek száma - az ellenfél módosított pipjeinek száma:

- Kevesebb mint 2: Dobás
- 2 és 3 között: Visszaduplázás/Elfogadás
- Egyenlő 4-el: Duplázás/Elfogadás
- Nagyobb, mint 4: Nem dupla/Elfogadás



Példa:

is Player 2

score: 0
pip: 59
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 50
score: 0

is Player 1
XGID=-ECCB----A---A-a-a-bbbb-e-:0:0:1:00:0:0:3:0:10
on roll, cube action?


Keith formula:
(kattints a Show ikonra!)

Dobó játékos: 50 + 8 (1-es pont után) + 2 (2-es pont után) + 2 (üres 5-ös, 6-os pontok után) = 62 + 8 (1/7-e lefelé kerekítve, 8*7=56) = 70
Ellenfél: 59 + 8 (1-es pont után) =67
70 - 67 = 3

2 és 3 között: Visszaduplázás/Elfogadás

Cubeful Equities
No Double: +0,717 (-0,067)
Double/Take: +0,784
Double/Drop: +1,000 (+0,216)

Best Cube action: Double / Take
Az álláselemzéseknél (7-es) volt egy verseny szituáció, ott is alkalmazható volt a Keith formula:

is Player 2

score: 0
pip: 59
Unlimited Game
Jacoby Beaver
pip: 32
score: 0

is Player 1
XGID=-N----------------Acccbd--:0:0:1:00:0:0:3:0:10
on roll, cube action?

Keith formula:
(kattints a Show ikonra!)

Dobó játékos: 32 + 26 (1-es pont után) + 3 (üres 4-es, 5-ös, 6-os pontok után) = 61 + 8 (1/7-e lefelé kerekítve, 8*7=56) = 69
Ellenfél: 59 + 3 (2-es pont után) =62
69 - 62 = 7


Nagyobb, mint 4: Nem dupla/Elfogadás


Summary of the Keith Count

For each player, start with the basic pip count and:

  • add 2 pips for each checker more than 1 on the one point;
  • add 1 pip for each checker more than 1 on the two point;
  • add 1 pip for each checker more than 3 on the three point;
  • add 1 pip for each empty space on points four, five, and six.
Increase the count of the player on roll by one-seventh (rounding down).

  • A player should double if his count exceeds the opponent's count by no more than 4.
  • A player should redouble if his count exceeds the opponent's count by no more than 3.
  • The opponent should take if the doubler's count exceeds the opponent's count by at least 2.



Javasolt cikkek, és a két ábra a Backgammon Galore oldalról:
http://www.bkgm.com/articles/CubeHandlingInRaces/
http://www.gammon.hu/cikkek/tiszta-verseny.html

4 megjegyzés:

Joe írta...

Hát...
Ez (is) félrevezető szerintem.
Azt írod:
"adjunk 1 pipet az üres négyes, ötös, hatos pontunk után."
Én úgy tudom, hogy a négyes, ötös, hatos ponton lévő lyuk után kell 1 pontot hozzáadni.
Tehát ha az összes bábúd az 1-3 mezőkön van, akkor tényleg üres a 4-6 pont, de ilyenkor nem kell pontot hozzáadni.
Habár, én már nem tudom kinek higyjek. :)
Joe

Joe írta...

A zárójelben lévő (is), csak vicc akart lenni. Az érintettek biztos értik. :)
Joe

milan írta...

higgy nekem! :)) és a programnak!
ahogy Tom Keith is írta:
"add 1 pip for each empty space on points four, five, and six. "
tehát adj 1 pipet MINDEN üres pont utána a 4-es, 5-ös, 6-os mezőn.

Gondolom a dobásonkénti pip veszteséget így kompenzálja, hogy az alacsonyabb pontokon vannak a bábuk.

Ha mind a 15 bábunk az egyes ponton van, akkor az 15 + 14*2 + 3 lenne. (+ha az a játékos dob, akkor még az 1/7-e)

Joe írta...

Akkor viszont, a gammon.hu-n lévő leírás hibás.