Sajnos nem elég ezt tudnunk, mivel pár dolog befolyásolhatja a képletet. Egyrészről, hogy hogy helyezkednek el a korongjaink és hogy ez milyen veszteséggel jár.
A veszteség akkor lép fel, ha a kipakolásnál a dobás értéke nagyobb, mint a leszedett bábu mezőnypontja. Pl.: az egyes ponton vannak a bábuink és a nagyobb számokat használjuk a leszedésükhöz. Ilyenkor elpazaroljuk ezeket a pipeket.
Hiába ugyanannyi (15) a pipünk összege a baloldali állásnál, Piros minden bizonnyal később fog kipakolni, mint Fehér.
Sok bábu az alacsony pontokon veszteséghez vezet.
Akárhányszor Fehér páros számot dob, pipet veszít, mivel nem tud leszedni bábut, hanem tornyoznia kell.
Lyukak és a tornyok veszteséghez vezetnek.
Több módosított pip számítás létezik: Keith számítás, Trice formula (másik nevén EPC, effective pip count, effektív pip számítás), 8-9-12 formula, a hasonló 10%+-2 pip módszer, Ward számítás, stb. Ez első hármat elég használni a különböző hosszúságú versenyeknél.
Most tömören a Keith számításról - az EPC-t nekem is tanulnom kell, szóval muszáj lesz átnéznem jobban.
Keith számítás főleg közepes és hosszabb versenyeknél alkalmazható, és pénzjátéknál ad pontosabb eredményt. De használhatjuk végjátékoknál is.
Maga a számítás:
Mindkét játékosnál a mezőpontok összegével (pip-count) kezdjük.
- adjunk 2 pipet,minden 1-nél több bábu után (második, harmadik, stb.) az egyes ponton,
- adjunk 1 pipet, minden 1-nél több bábu után (második, harmadik, stb.) a kettes ponton,
- adjunk 1 pipet, minden 3-nál több bábu után (negyedik, ötödik stb.) a hármas ponton,
- adjunk 1 pipet az üres négyes, ötös, hatos pontunk után.
Növeljük meg a dobó játékosnak az így kapott módosított mezőny pontjait (pip-count), az összeg 1/7-ével (lefelé kerekítve).
Ha a játékos módosított pipjeinek száma - az ellenfél módosított pipjeinek száma:
- Kevesebb mint 2: Dobás
- 2 és 3 között: Visszaduplázás/Elfogadás
- Egyenlő 4-el: Duplázás/Elfogadás
- Nagyobb, mint 4: Nem dupla/Elfogadás
Példa:
is Player 2 score: 0 pip: 59 | ||||||||||||||||
Unlimited Game Jacoby Beaver | ||||||||||||||||
pip: 50 score: 0 is Player 1 | ||||||||||||||||
XGID=-ECCB----A---A-a-a-bbbb-e-:0:0:1:00:0:0:3:0:10 | ||||||||||||||||
on roll, cube action? |
Keith formula:
(kattints a Show ikonra!) is Player 2 score: 0 pip: 59 | ||||||||||||||||
Unlimited Game Jacoby Beaver | ||||||||||||||||
pip: 32 score: 0 is Player 1 | ||||||||||||||||
XGID=-N----------------Acccbd--:0:0:1:00:0:0:3:0:10 | ||||||||||||||||
on roll, cube action? |
Keith formula:
(kattints a Show ikonra!)Summary of the Keith Count
For each player, start with the basic pip count and:
|
Javasolt cikkek, és a két ábra a Backgammon Galore oldalról:
http://www.bkgm.com/articles/CubeHandlingInRaces/
http://www.gammon.hu/cikkek/tiszta-verseny.html
4 megjegyzés:
Hát...
Ez (is) félrevezető szerintem.
Azt írod:
"adjunk 1 pipet az üres négyes, ötös, hatos pontunk után."
Én úgy tudom, hogy a négyes, ötös, hatos ponton lévő lyuk után kell 1 pontot hozzáadni.
Tehát ha az összes bábúd az 1-3 mezőkön van, akkor tényleg üres a 4-6 pont, de ilyenkor nem kell pontot hozzáadni.
Habár, én már nem tudom kinek higyjek. :)
Joe
A zárójelben lévő (is), csak vicc akart lenni. Az érintettek biztos értik. :)
Joe
higgy nekem! :)) és a programnak!
ahogy Tom Keith is írta:
"add 1 pip for each empty space on points four, five, and six. "
tehát adj 1 pipet MINDEN üres pont utána a 4-es, 5-ös, 6-os mezőn.
Gondolom a dobásonkénti pip veszteséget így kompenzálja, hogy az alacsonyabb pontokon vannak a bábuk.
Ha mind a 15 bábunk az egyes ponton van, akkor az 15 + 14*2 + 3 lenne. (+ha az a játékos dob, akkor még az 1/7-e)
Akkor viszont, a gammon.hu-n lévő leírás hibás.
Megjegyzés küldése